Ogłoszenia

Strona główna
Biuletyn Informacji Publicznej

Informacja o uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym uprawnionym do udziału w referendum gminnym w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Słupska przed upływem kadencji, zarządzonym na dzień 27 października 2013r.

data wystawienia: 25.09.2013 7:54
status: zamknięte

Słupsk, dnia 3 września 2013 r.


Informacja

o uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym

uprawnionym do udziału w referendum gminnym w sprawie odwołania
Prezydenta Miasta Słupska przed upływem kadencji,
zarządzonym na dzień 27 października 2013r.


Komisarz Wyborczy w Słupsku, w związku z referendum gminnym w sprawie odwołania Prezydenta Miasta Słupska, zarządzonym na dzień 27 października 2013r. informuje o uprawnieniach przysługujących osobom niepełnosprawnym uprawnionym do udziału w referendum, przewidzianych w przepisach ustawy z dnia
5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112 z późn. zm.) w związku z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.)

Osoby niepełnosprawne uprawnione do udziału w referendum, zwane dalej osobami niepełnosprawnymi, biorą udział w referendum gminnym na takich samych zasadach jak pozostałe osoby uprawnione do udziału w referendum, jednakże przysługują im poniższe uprawnienia.

I. Prawo do uzyskiwania informacji o referendum

Osoba niepełnosprawna wpisana do rejestru wyborców w mieście Słupsk ma prawo do uzyskiwania informacji o właściwym dla siebie obwodzie głosowania, lokalach obwodowych komisji do spraw referendum przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, znajdujących się najbliżej jej miejsca zamieszkania, warunkach dopisania osoby niepełnosprawnej do spisu uprawnionych do głosowania w obwodzie głosowania, w którym znajduje się lokal obwodowej komisji do spraw referendum przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, terminie referendum oraz godzinach głosowania, przedmiocie referendum oraz pytaniu umieszczonym na karcie do głosownia, a także o warunkach oraz formach głosowania.

Informacje, o których mowa wyżej, są podawane do publicznej wiadomości poprzez umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w mieście Słupsk.

Informacje te są także przekazywane przez Prezydenta Miasta Słupska osobie niepełnosprawnej na jej wniosek, telefonicznie lub w drukowanych materiałach informacyjnych, w tym w formie elektronicznej. We wniosku o którym mowa, osoba niepełnosprawna podaje nazwisko, imię (imiona) oraz adres stałego zamieszkania.

II. Prawo do głosowania korespondencyjnego

Głosować korespondencyjnie mogą osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 241, poz. 1407, z późn. zm.), w tym także osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie organu rentowego o:

  1. całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.);

  2. niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art.13 ust. 5 ustawy wymienionej w pkt 1;

  3. całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art.12 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1;

  4. orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów;

  5. orzeczenie o zaliczeniu do II grupy inwalidów;

a także osoby o stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

Zamiar głosowania korespondencyjnego powinien być zgłoszony przez osobę niepełnosprawną Prezydentowi Miasta Słupska najpóźniej w 21 dniu przed dniem referendum, tj. do dnia 07 października 2013 r. (termin wydłużony zgodnie z art. 9 § 2 Kodeksu wyborczego).

Zgłoszenie może być dokonane ustnie, pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej. Powinno ono zawierać nazwisko i imię (imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer ewidencyjny PESEL osoby niepełnosprawnej, oświadczenie o wpisaniu osoby niepełnosprawnej do rejestru wyborców w gminie mieście Słupsk, oznaczenie referendum, którego dotyczy zgłoszenie, a także wskazanie adresu stałego zamieszkania, na który ma zostać wysłany pakiet referendalny.

Do zgłoszenia należy dołączyć kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności.

W zgłoszeniu osoba niepełnosprawna może żądać przesłania jej wraz z pakietem referendalnym nakładek na karty do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille̒a.

Osoba niepełnosprawna zostanie skreślona ze spisu uprawnionych do głosowania w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania i ujęta w spisie w obwodzie głosowania właściwym dla obwodowej komisji do spraw referendum, wyznaczonej dla celów głosowania korespondencyjnego na terenie miasta Słupska.

Osoba niepełnosprawna , nie później niż 7 dni przed dniem referendum, otrzyma z Urzędu Miejskiego pakiet referendalny, który zostanie doręczony jej wyłącznie do rąk własnych, po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość i pisemnym pokwitowaniu odbioru.

Jeżeli osoba niepełnosprawna nie może potwierdzić odbioru, doręczający sam potwierdzi datę doręczenia oraz wskaże odbierającego i przyczynę braku jego podpisu.

W przypadku nieobecności osoby niepełnosprawnej pod wskazanym adresem doręczający umieści zawiadomienie o terminie powtórnego doręczenia w skrzynce na listy lub, gdy nie jest to możliwe, na drzwiach mieszkania. Termin powtórnego doręczenia nie może być dłuższy niż 3 dni od dnia pierwszego doręczenia.


W skład pakietu referendalnego przekazywanego osobie niepełnosprawnej wchodzą : koperta zwrotna, karta do głosowania, oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu na karcie do głosowania, instrukcja głosowania korespondencyjnego i ewentualne nakładki na karty do głosowania sporządzone w alfabecie Braille̒a – jeżeli osoba niepełnosprawna zażądała ich przesłania.

Na karcie do głosowania osoba niepełnosprawna oddaje głos, w sposób określony w informacji znajdującej się w dolnej części karty do głosowania. Należy pamiętać, że znakiem „x” są dwie linie przecinające się w obrębie kratki przeznaczonej na oddanie głosu.

Po oddaniu głosu należy kartę do głosowania umieścić w kopercie oznaczonej „Koperta na kartę do głosowania” i kopertę tę zakleić. Niezaklejenie koperty na kartę do głosowania spowoduje, że karta do głosowania nie będzie uwzględniona przy ustalaniu wyników głosowania.

Zaklejoną kopertę na kartę do głosowania należy włożyć do koperty zwrotnej zaadresowanej na adres obwodowej komisji do spraw referendum.

Do koperty zwrotnej należy także włożyć oświadczenie o osobistym i tajnym oddaniu głosu. Przed włożeniem oświadczenia do koperty należy wpisać na nim miejscowość i datę jego sporządzenia oraz własnoręcznie podpisać. Niewłożenie oświadczenia do koperty zwrotnej lub niepodpisanie go spowoduje, że karta do głosowania nie będzie uwzględniona przy ustalaniu wyników głosowania.

Kopertę zwrotną należy zakleić i nadać na adres obwodowej komisji do spraw referendum. Nadanie polega na przekazaniu koperty zwrotnej przedstawicielowi Poczty Polskiej, w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej głosującej korespondencyjne. Przedstawiciel Poczty Polskiej wyda osobie niepełnosprawnej dowód nadania. Nadanie koperty zwrotnej może nastąpić nie później niż ostatniego dnia przed dniem referendum.

Osoba niepełnosprawna może, do czasu zakończenia głosowania, osobiście dostarczyć kopertę zwrotną do obwodowej komisji do spraw referendum, której adres znajduje się na kopercie zwrotnej.

Głosować korespondencyjnie nie mogą osoby niepełnosprawne, które udzieliły pełnomocnictwa do głosowania.

III. Prawo do głosowania przez pełnomocnika

Osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, o których mowa w części I informacji dotyczącej głosowania korespondencyjnego oraz osoby uprawnione do udziału w referendum, które najpóźniej w dniu głosowania ukończą 75 lat, mają prawo do głosowania za pośrednictwem pełnomocnika.

Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców w mieście Słupsk.

Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład komisji obwodowej do spraw referendum właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania oraz Prezydent Miasta Słupska.

Pełnomocnictwo można przyjąć tylko od jednej osoby lub od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka itd.), zstępny ( syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.

Pełnomocnictwa udziela się przed Prezydentem Miasta Słupska lub przed innym pracownikiem urzędu miasta, upoważnionym przez Prezydenta do sporządzenia aktów pełnomocnictwa do głosowania.

W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa osoba niepełnosprawna składa wniosek do Prezydenta Miasta Słupska.

Wniosek należy złożyć najpóźniej w 10 dniu przed dniem referendum, tj. najpóźniej w dniu 17 października 2013 r.

Wzór wniosku ( dołączony do informacji ) stanowi zmodyfikowany załącznik Nr 1 do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 1 września 2010 r. w sprawie sporządzenia aktu pełnomocnictwa do głosowania w wyborach do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz w wyborach wójtów burmistrzów i prezydentów miast (Dz. U Nr 170, poz. 1146).

Do wniosku należy dołączyć :

  • pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa - wzór zgody na przyjęcie pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 2 wskazanego wyżej rozporządzenia ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (zmodyfikowany wzór dołączony do informacji);

  • kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli osoba niepełnosprawna udzielająca pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miała ukończonych 75 lat.

Akt pełnomocnictwa jest sporządzany w miejscu zamieszkania osoby niepełnosprawnej lub innym miejscu na obszarze miasta Słupska, jeżeli osoba ta zwróci się o to we wniosku o jego sporządzenie.

Osoba niepełnosprawna ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem referendum, tj. do dnia 25 października 2013 r. stosownego oświadczenia Prezydentowi Miasta Słupska lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji do spraw referendum w dniu głosowania.

Osoba niepełnosprawna, która udzieliła pełnomocnictwa może głosować osobiście w lokalu obwodowej komisji, jeżeli wcześniej nie oddał głosu pełnomocnik. Głosowanie osobiste przez osobę niepełnosprawną powoduje wygaśnięcie pełnomocnictwa.

IV. Głosowanie w lokalu dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych

Osoba niepełnosprawna może głosować w wybranym przez siebie lokalu dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych. W tym celu powinna ona złożyć stosowny wniosek o dopisanie do spisu uprawnionych do głosowania w obwodzie właściwym dla tego lokalu. Wniosek składa się w Urzędzie Miejskim w Słupsku najpóźniej w 14 dniu przed dniem referendum, tj. najpóźniej do dnia 14 października 2013 r. ( termin wydłużony zgodnie z art. 9 § 2 Kodeksu wyborczego).

Osoba niepełnosprawna zostanie skreślona ze spisu uprawnionych do głosowania w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.

Informacja o lokalu obwodowej komisji do spraw referendum dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych podana jest do wiadomości publicznej przez Prezydenta Miasta Słupska w obwieszczeniu o numerach i granicach obwodów głosowania najpóźniej w 30 dniu przed dniem referendum, tj. do dnia
27 września 2013 r.




V. Głosowanie w lokalu obwodowej komisji do spraw referendum przy użyciu
nakładek na karty do głosowania sporządzonej w alfabecie Braille
̒a

Osoba niepełnosprawna może głosować w lokalu przy użyciu nakładek na karty do głosowania sporządzonych w alfabecie Braille̒a.

Zamiar głosowania przy użyciu nakładki powinien być zgłoszony Prezydentowi Miasta Słupska najpóźniej w 14 dniu przed dniem referendum, tj. do dnia
14 października 2013 r. (termin wydłużony zgodnie z art. 9 § 2 Kodeksu wyborczego).

Zgłoszenie może być dokonane ustnie, pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej. W zgłoszeniu należy wskazać obwód głosowania właściwy dla miejsca zamieszkania osoby niepełnosprawnej.

W dniu referendum obwodowa komisja wyda osobie niepełnosprawnej wraz z kartą do głosowania, na jej prośbę, nakładkę na tę kartę. Po oddaniu głosu osoba niepełnosprawna zobowiązana jest zwrócić komisji nakładkę na kartę do głosowania.

VI. Korzystanie z pomocy innej osoby w trakcie głosowania w lokalu obwodowej komisji do spraw referendum

Osobie niepełnosprawnej, na jej prośbę, może pomagać w lokalu inna osoba, w tym także niepełnoletnia. Pomoc ta może mieć tylko techniczny charakter, nie może ona polegać na sugerowaniu osobie niepełnosprawnej sposobu głosowania lub na głosowaniu w zastępstwie tej osoby. Dopuszczalne jest, aby na życzenie osoby niepełnosprawnej w pomieszczeniu za zasłoną przebywała osoba udzielająca pomocy. Osobą tą nie może być członek komisji ani mąż zaufania.

Natomiast komisja zobowiązana jest, na prośbę osoby niepełnosprawnej, do przekazania ustnie treści obwieszczeń referendalnych, w tym o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu.


Komisarz Wyborczy w Słupsku



/-/Jolanta Sudoł


Podmiot publikujący:
Urząd Miejski w Słupsku
Informację wytworzył:
Jolanta Sudoł
Data wytworzenia:
3 września 2013
Informację opublikował:
Beata Kątnik
Data publikacji:
25 września 2013
Nazwa pliku:
wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa
Informację wytworzył:
Jolanta Sudoł
Data wytworzenia:
3 września 2013
Informację opublikował:
Beata Kątnik
Data publikacji:
25 września 2013
Nazwa pliku:
zgoda na przyjecie pełnomocnictwa
Informację wytworzył:
Jolanta Sudoł
Data wytworzenia:
3 września 2013
Informację opublikował:
Beata Kątnik
Data publikacji:
25 września 2013
Nazwa pliku:
instrukcja glosowania
Informację wytworzył:
Jolanta Sudoł
Data wytworzenia:
3 września 2013
Informację opublikował:
Beata Kątnik
Data publikacji:
25 września 2013
Nazwa pliku:
terminarz czynności
Informację wytworzył:
Jolanta Sudoł
Data wytworzenia:
3 września 2013
Informację opublikował:
Beata Kątnik
Data publikacji:
25 września 2013
Nazwa pliku:
zgłoszenie zamiaru głosowania korespondecyjnego
Informację wytworzył:
Jolanta Sudoł
Data wytworzenia:
3 września 2013
Informację opublikował:
Beata Kątnik
Data publikacji:
25 września 2013

Urząd Miejski w Słupsku

Urząd Miejski w Słupsku
Plac Zwycięstwa 3
76-200 Słupsk

tel.: (59) 84 88 300
fax: (59) 84 23 583

urzad@um.slupsk.pl

Skrytki ePUAP:
/MiastoSlupsk/SkrytkaESP
/MiastoSlupsk/ESP

NIP URZĘDU: 839-31-22-476
REGON URZĘDU: 000590645

Dane dla kontrahentów

MIASTO SŁUPSK
76-200 Słupsk
Plac Zwycięstwa 3

NIP MIASTA: 839-10-05-507
REGON MIASTA: 770979625
KOD TERYT: 22-63-01-1

Godziny pracy Urzędu

poniedziałek: 7:30 – 16:30
wtorek: 7:30 - 15:30
środa: 7:30 - 15:30
czwartek: 7:30 - 15:30
piątek: 7:30 - 14:30

Obsługa w Wydziale Centrum Obsługi Mieszkańców

- Referat Rejestracji Pojazdów
- Referat Ewidencji Kierowców (prawa jazdy)
- Referat Ewidencji Ludności
- Referat Dowodów Osobistych
- Referat Obsługi Przedsiębiorców

oraz w Urzędzie Stanu Cywilnego

odbywa się w następujących godzinach:
7:45 – 16:00 poniedziałek
7:45 – 15:00 wtorek – czwartek
7:45 – 14:00 piątek