Zbigniew Perzyna
Miejski Rzecznik Konsumentów
Kontakt
- adres
- Jana Pawła II 1, 76-200 Słupsk
- pokoje
- 225
- telefon
- (59) 810 52 93
Zadania
- wytyczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumenta
- sygnalizowanie właściwym urzędom i instytucjom zagrożenia dla uprawnień konsumentów, przedsiębiorstw i firm, nieuczciwą konkurencją i praktykami monopolistycznymi
- współdziałanie z Delegaturą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Gdańsku Delegatura w Słupsku, Federacją Konsumentów w Słupsku
- prowadzenie działalności edukacyjnej skierowanej do konsumentów i handlowców mającej na celu podnoszenie świadomości konsumenckiej
- żądanie od dyrektorów i kierowników Wydziałów merytorycznych oraz innych pracowników, danych bądź informacji potrzebnych do wykonywania wyżej wymienionych zadań
- przyjmowanie skarg i wniosków konsumentów oraz załatwianie spraw indywidualnych.
- Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014, poz. 827),
Nowe zasady reklamacji dla umów zawartych od 01.01.2023r.
Zmieniło się nazewnictwo:
zamiast „rękojmi” jest „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. W pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieniędzy (częściowy lub całkowity) będzie możliwy w kolejnym etapie dochodzenia roszczeń.
Do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta, nie stosuje się przepisów księgi trzeciej tytuł XI działu II ustawy z dnia 23 kwietnia 1964- Kodeks cywilny .
Korzystne dla konsumentów jest wydłużenie do 2 lat terminu domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu.
Sprzedawca odpowiada za wady – tak jak dotychczas – przez 2 lata od wydania towaru. Nowością jest to, że w przypadku rzeczy używanych nie będzie mógł skrócić tego czasu do roku.
Wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni.
Zakaz zawierania umów finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.
Zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie.
Podstawy prawne:
1. Ustawa z dnia 4 listopada 2022r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy –Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2022r. poz. 2337).
2. Ustawa z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022r. Poz .2581).
- Podmiot publikujący:
- Wydział Organizacji Urzędu
- Informację wytworzył:
- Katarzyna Zabawa Wydział Zarządzania Kadrami i Organizacji Urzędu
- Data wytworzenia:
- 19 kwietnia 2023
- Informację opublikował:
- Katarzyna Zabawa
- Data publikacji:
- 26 kwietnia 2021
- Informację zaktualizował:
- Katarzyna Zabawa
- Data aktualizacji:
- 19 kwietnia 2023