Wydział Budżetu Miasta
Kontakt
- adres
- Plac Zwycięstwa 3, 76-200 Słupsk
- pokoje
- 118, 125, 126, 127
- telefon
- (59) 848 83 28
(59) 848 83 56
(59) 848 84 22
(59) 848 84 26
(59) 848 84 33
(59) 848 84 82 - fax
- (59) 848 83 42
Zadania i kompetencje
-
własne:
Referat Rachunkowości Budżetowej Miasta wykonuje zadania:
-
prowadzenie ksiąg rachunkowych budżetu miasta,
-
przekazywanie środków do jednostek organizacyjnych miasta w celu realizacji wydatków budżetowych,
-
prowadzenie obsługi kasowej budżetu miasta,
-
współpraca z bankiem obsługującym rachunki bankowe miasta,
-
opracowanie i przestrzeganie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu miasta na podstawie danych z wydziałów Urzędu Miejskiego i jednostek organizacyjnych miasta w aplikacji centralnej KSAT2000,
-
prowadzenie ewidencji księgowej dochodów pozyskanych z tytułu podpisanych porozumień oraz wyodrębnionej ewidencji księgowej, operacji finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zewnętrznych na zadania realizowane z ich udziałem,
-
prowadzenie obsługi księgowej długu publicznego (przychody, rozchody),
-
gromadzenie dochodów pobranych przez jednostki budżetowe i związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Miastu ustawami,
-
rozliczanie i zwrot dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację własnych zadań gminy i powiatu,
-
współpraca z urzędami skarbowymi w zakresie dochodów gminy i powiatu,
-
monitorowanie stanu gotówki i zarządzanie płynnością finansową miasta,
-
pozyskiwanie dodatkowych dochodów poprzez lokowanie czasowo wolnych środków na rynku pieniężnym,
-
rozliczanie jednostek budżetowych z przekazanych środków budżetowych,
-
sporządzanie sprawozdawczości budżetowej i z operacji finansowych w zakresie prowadzonej ewidencji księgowej, w tym sprawozdań z wykonania planu dochodów, sprawozdań o stanie należności, sprawozdań o stanie zobowiązań, sprawozdań uzupełniających o stanie zobowiązań, sprawozdań o stanie środków na rachunkach bankowych, sprawozdań o nadwyżce/deficycie,
-
sporządzanie sprawozdania finansowego w zakresie prowadzonej ewidencji księgowej – bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
-
przyjmowanie i weryfikacja formalno – rachunkowa sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych od jednostek organizacyjnych i urzędów skarbowych,
-
prowadzenie ewidencji księgowej sprawozdań budżetowych podległych jednostek,
-
przyjmowanie i weryfikacja sprawozdań finansowych jednostek organizacyjnych miasta pod kątem ich zgodności z przekazanymi dochodami i pobranymi środkami na wydatki,
-
sporządzanie zbiorczych sprawozdań budżetowych i z operacji finansowych, w tym sprawozdań: z wykonania planu dochodów jst, z wykonania planu dochodów Skarbu Państwa, z wykonania dochodów podatkowych, z wykonania planu wydatków, o dotacjach, o stanie należności, o stanie zobowiązań, z wykonania planu wydatków, które nie wygasły z upływem roku budżetowego oraz sprawozdań uzupełniających o stanie należności z tyt. papierów wartościowych, o stanie zobowiązań,
-
przyjmowanie i weryfikacja formalno - rachunkowa sprawozdań finansowych,
-
sporządzanie zbiorczego sprawozdania finansowego, w tym: bilans jednostki budżetowej, rachunek zysków i strat jednostki, zestawienie zmian w funduszu jednostki, informacji dodatkowej,
-
sporządzanie bilansu skonsolidowanego,
-
przekazywanie zbiorczych sprawozdań do Regionalnej Izby Obrachunkowej, Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Krajowego Biura Wyborczego,
-
kontrola i analiza sprawozdań z wykonania budżetu pod kątem przestrzegania dyscypliny budżetowej, prowadzenie spraw z tym związanych oraz wnioskowanie w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
-
wnioskowanie o wszczęcie procedur przetargowych na wybór banku prowadzącego obsługę bankową budżetu miasta,
-
współpraca z wydziałami Urzędu Miejskiego, jednostkami organizacyjnymi miasta, Pomorskim Urzędem Wojewódzkim, Krajowym Biurem Wyborczym, Regionalną Izbą Obrachunkową w zakresie realizacji planu budżetu miasta; realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz dotacji celowych; w zakresie gospodarki finansowej,
-
monitorowanie i kontrola ryzyk związanych z realizacją art. 243 ustawy o finansach publicznych,
-
przygotowanie na zlecenie Skarbnika analiz ekonomiczno – finansowych związanych z płynnością i długiem miasta,
-
przygotowanie projektów uchwał w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta i instytucji kultury,
-
prowadzenie analizy dokumentacji finansowo – ekonomicznej spółek komunalnych z udziałem miasta oraz składanie Prezydentowi okresowych informacji z ich działalności finansowej,
-
opracowanie wytycznych i jednolitych zasad ujmowania w księgach rachunkowych dochodów, wydatków i innych zdarzeń gospodarczych w celu rzetelnego sporządzania sprawozdań budżetowych, z operacji finansowych i sprawozdania finansowego przez Urząd i jednostki organizacyjne,
-
planowanie do projektu budżetu kwot wydatków (odsetki, prowizje), przychodów, rozchodów, gwarancji i poręczeń w części dotyczącej obsługi długu,
-
wnioskowanie o zmianę w planie wydatków w zakresie odsetek i prowizji,
-
przestrzeganie terminów spłat odsetek, rat kredytów, pożyczek oraz poszczególnych serii obligacji,
-
przygotowanie wniosków o emisję obligacji do organizatora, agenta emisji w celu jej uruchomienia,
-
sporządzanie not księgowych na odsetki od kredytów, pożyczek i emisji obligacji w celu ich zapłaty,
-
przygotowanie danych dotyczących długu publicznego na potrzeby Wieloletniej Prognozy Finansowej (WPF),
-
analiza i koordynacja udzielonych przez Miasto gwarancji i poręczeń,
-
przygotowanie informacji o stanie finansowym miasta dla Regionalnej Izby Obrachunkowej w związku z podjętymi uchwałami na zaciągnięcie kredytów, emisji obligacji lub pożyczek,
-
prowadzenie korespondencji z bankami w zakresie obsługi długu oraz w związku z prowadzonym przez bank procesem monitorowania sytuacji finansowej miasta,
-
uzgadnianie sald zadłużenia z bankami na potrzeby sporządzenia sprawozdania finansowego,
-
przekazywanie bankom kwartalnych sprawozdań z wykonania budżetu,
-
sporządzanie informacji o stanie zadłużenia i wydatkach na obsługę długu na potrzeby analizy za I półrocze i za rok z wykonania budżetu miasta oraz bieżące monitorowanie i informowanie Skarbnika w zakresie zadłużenia,
-
rozliczanie zaciągniętych kredytów, pożyczek, emisji obligacji na potrzeby finansowania inwestycji,
-
obsługa aplikacji płynności miasta (APF) w zakresie planowanych przychodów i rozchodów oraz odsetek do zapłaty,
-
przygotowanie procedur związanych z uruchomieniem kredytów, obligacji, pożyczek w tym: przygotowanie uchwał, zarządzeń, wniosków, umów, informacji finansowej dla Regionalnej Izby Obrachunkowej,
-
przygotowanie procedur związanych z wykupem wierzytelności,
-
obsługa Biuletynu Informacji Publicznej w ramach zadań realizowanych przez Referat,
-
przygotowywanie odpowiedzi na wnioski dotyczące informacji publicznej w ramach zadań realizowanych przez Referat,
-
obsługa techniczna terminali płatniczych funkcjonujących na terenie Miasta Słupska zgodnie z zawartą umową na udostępnienie ww. urządzeń,
-
obsługa kart płatniczych funkcjonujących na terenie Urzędu Miejskiego zgodnie z zasadami przyjętymi w Zarządzeniu Prezydenta Miasta w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu przyznawania i korzystania ze służbowych kart płatniczych oraz rozliczania płatności dokonywanych przy ich wykorzystaniu.
-
zlecone:
-
realizowanie dochodów z zakresu zadań administracji rządowej,
-
przekazywanie dotacji celowej z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami, realizowane przez gminę i powiat,
-
rozliczanie zadań z zakresu administracji rządowej,
-
sporządzenie sprawozdań z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej.
-
własne:
Referat Planowania Budżetu Miasta wykonuje zadania:
-
opracowanie założeń i wytycznych do projektu budżetu, w tym sporządzanie projektów uchwał i podjętych uchwał Rady Miejskiej w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej miasta, szczegółowości projektu budżetu oraz rodzajów materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,
-
przygotowanie projektu budżetu zgodnie z uchwalonymi procedurami, szczegółowością oraz materiałami informacyjnymi towarzyszącymi projektowi budżetu w zakresie dochodów i wydatków, przychodów i rozchodów oraz podjętej uchwały budżetowej miasta Słupska,
-
przygotowanie projektu zmiany wieloletniej prognozy finansowej na kolejny rok wraz z objaśnieniami oraz podjętej uchwały w sprawie zmiany wieloletniej prognozy finansowej na kolejny rok wraz z objaśnieniami,
-
zawiadamianie dysponentów środków budżetowych o kwotach dochodów i wydatków ujętych w projekcie budżetu i w podjętej uchwale budżetowej miasta Słupska,
-
przyjmowanie i sprawdzanie pod względem zgodności z projektem budżetu oraz z podjętą uchwałą budżetową planów finansowych wydziałów, samodzielnych stanowisk i jednostek organizacyjnych miasta,
-
sporządzanie informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta, w tym kwartalnych informacji z wykonania budżetu; informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta za pierwsze półrocze oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć; sprawozdania rocznego z wykonania budżetu miasta wraz z informacją o stanie mienia komunalnego; przekazywanie ich do Przewodniczącego Rady Miejskiej, Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz podawanie ich do publicznej wiadomości,
-
prowadzenie ewidencji planu budżetu w systemach informatycznych,
-
uzgadnianie z wydziałami urzędu oraz jednostkami organizacyjnymi planowanych dochodów i wydatków w przypadku zmian w budżecie w trakcie roku budżetowego, w tym przyjmowanie i weryfikowanie wniosków w sprawie zmian w budżecie miasta,
-
sporządzanie w ciągu roku budżetowego projektów uchwał i podjętych uchwał zmieniających budżet wraz z załącznikami i uzasadnieniem oraz projektów uchwał i podjętych uchwał zmieniających wieloletnią prognozę finansową wraz z załącznikami i uzasadnieniem,
-
sporządzanie w ciągu roku budżetowego zarządzeń zmieniających budżet wraz z załącznikami i uzasadnieniem; zarządzeń zmieniających wieloletnią prognozę finansową wraz z załącznikami i uzasadnieniem; zarządzeń w sprawie trybu i terminów opracowania materiałów do projektu budżetu miasta oraz do projektu zmiany wieloletniej prognozy finansowej; zarządzeń w sprawie konsultacji społecznych związanych z projektem budżetu; zarządzeń w sprawie ustalenia treści informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta za pierwsze półrocze oraz o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej w tym o przebiegu realizacji przedsięwzięć; zarządzeń w sprawie ustalenia treści sprawozdania z wykonania budżetu miasta Słupska wraz z informacją o stanie mienia komunalnego,
-
obsługa Biuletynu Informacji Publicznej w ramach zadań realizowanych przez Referat,
-
przygotowanie aktów prawnych w postaci elektronicznej, przekazywanie ich do ogłoszenia w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym oraz publikowanie w zbiorze aktów prawa miejscowego,
-
analiza bieżąca i monitoring realizacji budżetu miasta poprzez opracowanie okresowych analiz, zestawień, porównań, raportów itp.,
-
analiza prawidłowości wykonania dochodów pod kątem dochodów ponadplanowych i zagrożenia wykonania planu dochodów,
-
analiza wykonania planu wydatków pod kątem ewentualnych oszczędności i ewentualnego niedoboru planu na wydatki,
-
analiza wysokości zaplanowanych wydatków bieżących pod kątem realności, rytmiczności, możliwości łączenia tych samych rodzajów wydatków w grupy zakupowe, podziału na wydatki sztywne i zmienne, wskazania obszarów gdzie są możliwe potencjalne oszczędności, źródeł ich finansowania,
-
analiza wskaźnikowa na podstawie sprawozdania z wykonania budżetu (wskaźniki budżetowe, wskaźniki na mieszkańca),
-
monitorowanie wysokości otrzymanych dotacji na realizację zadań z zakresu administracji rządowej, oraz innych zadań zleconych ustawami do poniesionych wydatków na ich obsługę,
-
współdziałanie z Regionalną Izbą Obrachunkową, Pomorskim Urzędem Wojewódzkim i innymi instytucjami w zakresie zadań dotyczących realizacji budżetu miasta,
-
przygotowywanie odpowiedzi na wnioski dotyczące informacji publicznej w ramach zadań realizowanych przez Referat.
-
zlecone:
Realizacja zadań obronnych w ramach przydzielonych przedsięwzięć, wynikających z obowiązujących na terenie miasta planów obronnych oraz w ramach zleconych przez Wojewodę Pomorskiego pozamilitarnych przygotowań obronnych.
Zadania wykonywane przez wydział wynikają w szczególności z następujących aktów prawnych:
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.),
- ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 1530 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. Z 2018 r., poz. 1458 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.),
- ustaw z dnia 05 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r., poz. 511 z późn. zm.),
- ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2018 r. poz.1459 z późn. zm).
- aktów wykonawczych do ww. ustaw oraz obowiązujących w Urzędzie Miejskim w Słupsku wewnętrznych przepisów prawnych.
- Nazwa:
- Wydział Budżetu Miasta
- Podmiot publikujący:
- Wydział Budżetu Miasta
- Informację wytworzył:
- Joanna Moraczyńska
- Data wytworzenia:
- 3 czerwca 2019
- Informację opublikował:
- Joanna Moraczyńska
- Data publikacji:
- 4 czerwca 2019
- Informację zaktualizował:
- Joanna Moraczyńska
- Data aktualizacji:
- 20 sierpnia 2024
- Nazwa:
- Dyrektor Wydziału
- Podmiot publikujący:
- Wydział Planowania, Rachunkowości Budżetowej i Kontrolingu Finansowego
- Informację wytworzył:
- Joanna Moraczyńska
- Data wytworzenia:
- 3 czerwca 2019
- Informację opublikował:
- Joanna Moraczyńska
- Data publikacji:
- 4 czerwca 2019