Wydział Ksiegowości
Kontakt
- adres
- Plac Zwycięstwa 3, 76-200 Słupsk
- pokoje
- 302, 302a, 303, 304, 304a, 305, 306, 307, 308
- telefon
- (59) 848 82 59 ( księgowanie Podatków)
(59) 848 83 48
(59) 848 83 68
(59) 848 84 17
(59) 848 84 20
(59) 848 84 39 (księgowanie sprzedaży nieruchomości, dzierżawy, wieczystego użytkowania Miasta , przekształcenia - Miasto, wydanie zezwolenia na wykreślenie z działu IV KW)
(59) 848 84 64 (Centralizacja VAT)
(59) 848 84 79
(59) 848 84 85 (Księgowanie Opłaty za śmieci, wieczyste użytkowanie i przekształcenie, sprzedaży, dzierżawy - Skarb Państwa,)
Zadania i kompetencje
Zadania Wydziału Księgowości ze wskazaniem aktów prawnych
regulujących wykonywane zadania (od 01.01.2021 r.)1. W ZAKRESIE KSIĘGOWOŚCI DOCHODÓW
-
Prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie dochodów podatkowych jednostki budżetowej - Urząd z tytułu podatków od nieruchomości, od środków transportowych, rolnego, leśnego, łącznego zobowiązania pieniężnego i opłaty skarbowej.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej w zakresie dochodów Skarbu Państwa związanych z gospodarowaniem zasobem nieruchomości położonych w granicach administracyjnych Miasta Słupska i opłat za udostępnienie danych osobowych ze zbiorów meldunkowych oraz w zakresie dochodów niepodatkowych jednostki budżetowej – Urząd z tytułu:
-
opłat za użytkowanie wieczyste, użytkowanie, najem, dzierżawę, trwały zarząd, służebności nieruchomości i służebności przesyłu,
-
bezumownego korzystania z majątku,
-
sprzedaży lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży, gruntu oraz kosztów przygotowania nieruchomości do sprzedaży,
-
opłat adiacenckich z tytułu podziału nieruchomości oraz z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej i opłat planistycznych z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
-
przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności lokali użytkowych, mieszkalnych, garaży i gruntów,
-
opłat komunikacyjnych, holowania pojazdów, kart wędkarskich, zaświadczeń na przewozy, zezwoleń i licencji na przewozy osób i rzeczy,
-
darowizn,
-
opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu,
-
opłat za wycinki drzew i krzewów,
-
opłat za wydane wypisy i wyrysy z ewidencji gruntów,
-
wynajmu pomieszczeń Urzędu,
-
zwrotu kosztów prywatnych rozmów telefonicznych pracowników Urzędu,
-
zwrotu wydatków, w tym VAT z lat ubiegłych,
-
zwrotu dotacji z lat ubiegłych,
-
dochodów z kar pieniężnych i grzywien określonych odrębnymi przepisami,
-
odszkodowań, zwrotu kosztów zastępstw procesowych,
-
pobytu osób w Ośrodku Wsparcia Usług Społecznych, Środowiskowym Domu Samopomocy,
-
opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- wpłat z gmin ościennych z tytułu partycypowania w kosztach opieki i wychowania przedszkolnego dzieci uczęszczających do przedszkoli Miasta Słupska,
-
innych dochodów należnych Urzędowi (gminie, powiatowi) i Skarbowi Państwa na podstawie odrębnych przepisów.
-
-
Naliczanie oprocentowania od należności pozostałych do spłaty z tytułu wykupu nieruchomości, mieszkań oraz przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
- Sporządzanie zarządzeń dotyczących wykreślenia hipotek kaucyjnych ustanowionych przy wykupie nieruchomości.
-
Wydawanie zezwoleń na wykreślenie hipotek ustanowionych przy wykupie lokali mieszkalnych i użytkowych oraz nieruchomości i przekształceń prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
-
Wyliczenie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a i 2b oraz w art. 90 ustawy o VAT w celu ustalenia podatku naliczonego do odliczenia.
-
Sporządzanie deklaracji cząstkowych podatku od towarów i usług VAT (VAT-7) w zakresie działalności prowadzonej przez wydziały Urzędu.
-
Sporządzanie zbiorczego scentralizowanego rejestru sprzedaży i zakupu Miasta.
-
Prowadzenie scentralizowanego rozliczenia z tytułu podatku VAT obejmującego Urząd Miejski i jednostki budżetowe Miasta.
-
Tworzenie i przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_V7M) w zakresie podatku VAT.
-
Rozliczanie podatku VAT w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności.
-
Uzgadnianie kont syntetycznych i analitycznych wg klasyfikacji budżetowej, kontrahentów oraz zadań ujętych w budżecie.
-
Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej w zakresie realizowanych dochodów podatkowych i niepodatkowych oraz dochodów Skarbu Państwa.
- Sporządzanie sprawozdań w zakresie operacji finansowych z należności i zobowiązań.
-
Wystawianie decyzji w sprawie stwierdzenia oraz zwrotu nadpłat w podatkach lokalnych, opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz pozostałych tytułów objętych Ordynacją podatkową.
- Rozpatrywanie spraw dotyczących odwołań od decyzji i zażaleń na postanowienia wydawane w ramach zadań Wydziału Księgowości.
- Planowanie dochodów obsługiwanych przez Wydział Księgowości oraz analiza ich wykonania.
-
Przekazywanie wydziałom Urzędu informacji o wykonaniu planu dochodów.
-
Przygotowanie aktów prawnych w postaci elektronicznej, przekazywanie ich do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz publikowanie w zbiorze aktów prawa miejscowego.
2. W ZAKRESIE KSIĘGOWOŚCI WYDATKÓW
-
Prowadzenie obsługi finansowej w zakresie wydatków bieżących i majątkowych oraz ze środków z zagranicy jednostki budżetowej – Urząd finansowanych ze środków własnych i z dotacji celowej na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami, w tym:
-
kontrola zgodności operacji gospodarczych z planem finansowym,
-
kontrola kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych,
-
kontrola pod względem formalnym i rachunkowym dowodów księgowych stanowiących podstawę dokonania wydatków,
-
realizacja płatności w formie gotówkowej i bezgotówkowej,
-
prowadzenie obsługi kasy w zakresie wypłat gotówkowych,
-
-
Prowadzenie rejestrów zakupu w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego, dotyczących wydatków bieżących i majątkowych oraz ze środków z zagranicy.
-
Rozliczanie delegacji krajowych i zagranicznych oraz ryczałtów samochodowych.
-
Prowadzenie Centralnego Rejestru Faktur.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej Urzędu w zakresie:
-
wydatków bieżących i majątkowych oraz ze środków z zagranicy, w tym między innymi zobowiązań z tytułu dostaw, robót i usług, wynagrodzeń, stypendiów, delegacji służbowych, kart płatniczych wydanych pracownikom,
-
przekazywanych i rozliczanych dotacji celowych i podmiotowych,
-
sum na zlecenie,
-
wadiów i zabezpieczeń należytego wykonania umów.
-
-
Prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej materiałów.
-
Prowadzenie ewidencji księgowej inwestycji, w szczególności:
-
ewidencja nakładów inwestycyjnych,
-
finansowe rozliczenie zakończonych inwestycji.
-
-
Prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej rzeczowego majątku trwałego, w tym:
-
środków trwałych,
-
pozostałych środków trwałych,
-
wartości niematerialnych i prawnych.
-
-
Naliczanie umorzeń środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków trwałych.
-
Sporządzanie sprawozdań GUS (SG-01) z zakresu majątku trwałego i inwestycji Urzędu Miejskiego.
-
Realizacja płatności z tytułu nabycia długoterminowych aktywów finansowych (udziały, akcje).
-
Prowadzenie ewidencji księgowej finansowego majątku trwałego (udziały, akcje).
-
Rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych Urzędu.
-
Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej z realizowanych wydatków bieżących, majątkowych oraz ze środków z zagranicy w zakresie zadań własnych (gminie i powiat) oraz zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych.
-
Sporządzanie sprawozdań w zakresie operacji finansowych z należności i zobowiązań.
-
Prowadzenie obsługi finansowo - księgowej Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
-
Prowadzenie obsługi finansowej Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
-
Prowadzenie ewidencji rozrachunków z podziałem na tytuły i podmioty z zakresu realizowanych wydatków.
-
Planowanie wydatków realizowanych przez Wydział Księgowości oraz analiza ich wykonania.
-
Przekazywanie wydziałom Urzędu informacji o wykonaniu planu wydatków.
3. W ZAKRESIE ZADAŃ WSPÓLNYCH WYDZIAŁU
1. Sporządzanie sprawozdawczości finansowej Urzędu jako jednostki budżetowej:
1. bilans,
2. rachunek zysków i strat,
3. zestawienie zmian w funduszu,
4. informacja dodatkowa.
2. Przygotowanie na zlecenie Skarbnika Miasta ekspertyz ekonomiczno – finansowych.
3. Współpraca przy analizie półrocznej i rocznej oraz przy opracowaniu budżetu z Wydziałem Budżetu Miasta.
4. Prowadzenie konsultacji społecznych i dialogu społecznego pod względem merytorycznym w
zakresie kompetencji Wydziału.
Zadania wykonywane przez Wydział wynikają w szczególności z następujących aktów prawnych:1. Finanse, rachunkowość, sprawozdawczość i dyscyplina budżetowa.
1) Ustawy:
-
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.),
-
z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn.zm.),
-
z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 38 z późn.zm.),
-
z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2137 z późn. zm.)
-
z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U.z 2020 r. poz.505 z późn.zm.),
-
z dnia 10 września 1999 r.- Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2020 r. poz. 19 z późn.zm.),
-
z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w w transakcjach handlowych ( Dz. U. z 2020 r. poz. 935 z późn. zm.),
-
z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440 z późn.zm.).
2. Podatki i opłaty.
1) Ustawy :
-
z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.),
-
z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.),
-
z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.),
-
z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.),
-
z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 z późn. zm ),
-
z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U.z 2019 r. poz. 1170 z późn. zm.),
-
z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333 z późn. zm ),
-
z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 888 z późn.zm.),
-
z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2019 r. poz.1546 z późn.zm.)
-
z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U.z 2019 r. poz. 1813 z późn. zm.),
-
z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 815 z późn. zm.),
-
z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2020 r. poz. 170 z późn. zm.).
- z dnia 14 grudnia 1995 r. o Izbach Rolniczych (Dz.U.z 2018 r. poz 1027).
3. Wynagrodzenia, ubezpieczenia, sprawy socjalne.
1) Ustawy :
-
z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1282 z późn.zm.),
-
z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz.U. z 2020 r. poz.1320 z późn. zm.),
-
z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1070 z późn.zm.),
-
z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 2020 r. poz. 426 z późn. zm.).
4. Samorządy i gospodarka.
1) Ustawy :
-
z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz.713 z późn. zm. ),
-
z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 z późn. zm.),
-
z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej ( Dz. U. z 2019 r. poz. 712 z późn.zm.).
5. Zamówienia publiczne
1) Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 z późn. zm.).
1) Ustawy :
-
z dnia 23 kwietnia 1964 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1145 z późn. zm.),
-
z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn.zm.),
-
z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r. poz. 1219 z późn. zm.),
-
z dnia 6 lipca 1982 r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2019r. poz. 2204 z późn. zm.),
-
z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2020 r. poz. 276 z późn. zm.),
-
z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2020 r. poz. 2277 z późn.zm.),
-
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U. z 2020 r. poz. 1439 z późn. zm.),
-
z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń ( Dz. U. z 2019 r. poz. 821 z późn.zm.),
- z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz.1461 z późn.zm.),
-
z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronnie danych osobowych (Dz. U. z 2019 r. poz.1781 z późn. zm.),
- z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej ( Dz.U.z 2019 r. poz.1429 z późn. zm.).
8. Obowiązujących w Urzędzie Miejskim w Słupsku wewnętrznych przepisów prawnych.
- Nazwa:
- Wydział Ksiegowości
- Podmiot publikujący:
- Wydział Księgowości
- Informację wytworzył:
- Małgorzata Każanowska
- Data wytworzenia:
- 25 marca 2021
- Informację opublikował:
- Katarzyna Wierzbicka
- Data publikacji:
- 25 marca 2021
- Nazwa:
- Dyrektor Wydziału
- Podmiot publikujący:
- Wydział Zarządzania Kadrami
- Informację wytworzył:
- Mariola Fabjańczuk
- Data wytworzenia:
- 7 stycznia 2016
- Informację opublikował:
- Paulina Klemańska
- Data publikacji:
- 26 stycznia 2016
- Data aktualizacji:
- 7 lipca 2016