Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
Kontakt
- adres
- Plac Zwycięstwa 1, 76-200 Słupsk
- pokoje
- 103a, 104, 202, 203, 208
- telefon
- (59) 848 83 71
(59) 848 83 75
(59) 848 84 63
(59) 848 84 68
(59) 848 84 69
(59) 848 84 71
(59) 848 84 92 - fax
- (59) 848 84 69
Zadania i kompetencje
zadania własne:
-
tworzenie, przekształcanie, prowadzenie bieżącego nadzoru nad działalnością samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej,
-
nadzór nad działalnością Słupskiego Ośrodka Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
-
monitorowanie i ocena stanu zdrowia społeczeństwa, zagrożeń zdrowia oraz jakości życia związanej ze zdrowiem społeczeństwa,
-
podejmowanie działań zmierzających do: ochrony zdrowia przed następstwami używania tytoniu,wspierania w tym zakresie działalności medycznych samorządów zawodowych,
-
ustalanie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych dostosowanych do potrzeb ludności i zapewnienie dostępności do świadczeń w porze nocnej w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy,
-
opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców,
-
prowadzenie nadzoru nad bieżącą działalnością zespołu żłobków prowadzonego w formie gminnej jednostki budżetowej,
-
prowadzenie rejestru żłobków, klubów dziecięcych i wykazu dziennych opiekunów oraz publikacja rejestru w Biuletynie Informacji Publicznej,
-
sprawowanie nadzoru nad niepublicznymi placówkami świadczącymi opiekę nad dziećmi do lat 3 w formie żłobka, klubu dziecięcego oraz dziennego opiekuna w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki,
-
sprawowanie nadzoru nad podmiotem prowadzącym żłobek, klub dziecięcy, podmiotem zatrudniającym dziennego opiekuna i dziennym opiekunem prowadzącym działalność na własny rachunek w zakresie zgodności danych zawartych odpowiednio w rejestrze lub wykazie ze stanem faktycznym oraz wywiązywania się z obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3,
-
wydawanie opinii dla klubów dziecięcych dotyczących spełnienia wymagań sanitarno – lokalowych określających w szczególności maksymalną liczbę miejsc w klubie dziecięcym,
-
powołanie lekarza do stwierdzenia zgonu, ustalenia przyczyny i wypisania karty zgonu,
-
realizacja programów edukacyjnych i profilaktycznych w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień od alkoholu, narkotyków z uwzględnieniem grupy odbiorców i rodzaju przekazywanego oddziaływania (profilaktyka uniwersalna, selektywna, ukierunkowana),
-
opracowanie gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych uwzględniającego cele operacyjne dotyczące profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych określonych w Narodowym Programie Zdrowia,
-
inicjowanie, nadzorowanie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, ze szczególnym uwzględnieniem działań wśród dzieci i młodzieży w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci i uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych,
-
prowadzenie obsługi administracyjno – technicznej gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
-
rozpoznawanie potrzeb i ocena zjawisk będących przyczyną różnego rodzaju patologii oraz przeciwdziałanie tym patologiom,
-
prowadzenie nadzoru nad bieżącą działalnością jednostek organizacyjnych tj. Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Słupsku, Domu Pomocy Społecznej „Leśna Oaza” w Słupsku,
-
opracowanie i wdrażanie lokalnych programów pomocy społecznej w oparciu
o sprawozdania przedstawiane przez dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Słupsku, -
rozpoznawanie potrzeb i diagnozowanie problemów społecznych oraz podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy,
-
rozpoznawanie potrzeb osób starszych i określenie priorytetów, inicjowanie i kreowanie działań służących zaspakajaniu tych potrzeb,
-
współpraca z organizacjami społecznymi, kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie pomocy społecznej oraz integracji osób z niepełnosprawnościami,
-
organizacja na terenie Miasta Słupska prac społecznie użytecznych jako jednego z instrumentów rynku pracy, skierowanego do osób bezrobotnych bez prawa do zasiłku, które jednocześnie korzystają ze świadczeń pomocy społecznej,
-
zawierania porozumień w zakresie ponoszenia odpłatności z tytułu pobytu dzieci
z miasta Słupska w placówkach opiekuńczo – wychowawczych i rodzinach zastępczych na terenie innego powiatu, -
monitorowanie i koordynowanie działań wynikających ze strategii rozwoju miasta Słupska w zakresie pomocy społecznej,
-
opracowanie i realizacja programów profilaktycznych i naprawczych w rozwiązywaniu problemów społecznych, w tym promowanie i wdrażanie nowych innowacyjnych przedsięwzięć w tym obszarze,
-
współpraca w zakresie realizacji zadań, w tym szczególnie w obszarze pomocy społecznej na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
-
prowadzenie czynności kontrolnych na zasadach bieżącego nadzoru wynikających z realizacji zadań statutowych jednostek z zakresu pomocy społecznej podległych Wydziałowi,
zadania zlecone:
-
przygotowywanie uchwał i stosownych dokumentów dotyczących funkcjonowania Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności,
-
opracowywanie i realizacja powiatowego programu działań na rzecz osób
niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej oraz przestrzegania praw osób niepełnosprawnych, -
współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej oraz organizacjami pozarządowymi w opracowywaniu i realizacji programów na rzecz osób niepełnosprawnych,
-
dofinansowanie kosztów szkolenia oraz przekwalifikowanie osób niepełnosprawnych we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy,
-
dofinansowanie kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej,
-
realizacja zadań obronnych w ramach przydzielonych przedsięwzięć wynikających z obowiązujących na terenie Miasta planów obronnych oraz w ramach zleconych przez Wojewodę Pomorskiego pozamilitarnych przygotowań obronnych.
-
nadzór nad organizacją i zapewnieniem usług o odpowiednim standardzie w środowiskowym domu samopomocy dostosowanych do szczególnych potrzeb osób z zaburzeniami psychicznymi,
-
propagowanie praw człowieka i dbanie o przestrzeganie standardów ich ochrony wśród mieszkańców miasta,
-
inicjowanie i koordynowanie działań mających na celu ograniczanie skutków niepełnosprawności i likwidacji barier utrudniających osobom niepełnosprawnym swobodne funkcjonowanie w społeczeństwie,
-
współpraca z innymi jednostkami, organizacjami społecznymi, kościołami i innymi związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi w zakresie integracji osób z niepełnosprawnościami,
-
dofinansowanie zadań publicznych w zakresie rehabilitacji zawodowej
i społecznej osób niepełnosprawnych zlecanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych realizowanych przez fundacje oraz organizacje pozarządowe, -
współpraca z Miejską Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych działającą przy Prezydencie Miasta Słupska.
- Nazwa:
- Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
- Podmiot publikujący:
- Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
- Informację wytworzył:
- Beata Pawlicka - Dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych
- Data wytworzenia:
- 3 lutego 2020
- Informację opublikował:
- Małgorzata Jarystow
- Data publikacji:
- 3 lutego 2020
- Nazwa:
- Dyrektor Wydziału
- Podmiot publikujący:
- Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych
- Informację wytworzył:
- Beata Pawlicka - Dyrektor Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych
- Data wytworzenia:
- 3 lutego 2020
- Informację opublikował:
- Małgorzata Jarystow
- Data publikacji:
- 3 lutego 2020